

En elektromagnetisk målesonde med innebygd magnetometer henger i en vaier under helikopteret. Et gammaspektrometer er festet i en ramme til understellet. Dette er geofysiske måleinstrumenter.
Mineralressurser
Men hva er det som skal måles? Senioringeniør Tom Kristiansen ved NGU forklarer:
- Sonden registrerer elektrisk motstand i bakken og lokale variasjoner i jordas magnetfelt. Spektrometeret måler henfall fra små mengder radioaktive elementer som finnes naturlig i berggrunnen. Samlet sett bidrar målingene i en generell geologisk kartlegging. Resultatene er nyttige for geologer som undersøker området mer detaljert på bakken.

Arbeidet skjer i samarbeid med Møre og Romsdal fylkeskommune, som et ledd i kartleggingen av mineralressursene i fylket. Flyvningene i sommer skjer i et område fra Eide i nordøst til Julsundet i vest, og fra Isfjorden i sørøst til Sjøholt/Skodje i sørvest.

Krever sterkt fokus
- Vi flyr i parallelle linjer med en konstant høyde på 60-75 meter over bakken. Det er bratt terreng her, og mye fjell. Arbeidet krever at vi er fokusert hele tiden, sier pilot Dolf Okkerman.

Om bord i helikopteret har han med seg observatør Mathias Hansen. Han har blant annet ansvar for å følge med på at helikopteret ikke kommer for nær på kraftlinjer og fjordspenn. Bak sitter en operatør fra NGU, denne dagen er det studenten Håvard Thorsnes:
- Jeg følger med på et måleinstrumentene fungerer som de skal, kalibrerer apparatene og overvåker datainnsamlingen. I tillegg velger jeg i systemet de linjene som skal flys. Disse er planlagt på forhånd sammen med pilot og observatør, men vi må av og til gjøre forandringer i luften på grunn av på vær eller andre faktorer.
Liker ikke regn
De avanserte instrumentene samler også inn informasjon om andre radioaktive elementer i bakken, som mulige cesium-rester etter Tsjernobyl-ulykken i 1986. Naturlige bakgrunnsverdier kan også gi en overordnet pekepinn på radonnivået i bebyggelsen.
Målingene blir utført av det innleide helikopterselskapet Pegasus Helicopter AS fra Gardermoen, sammen med NGU.
- Vi flyr ikke i dårlig vær, som tåke, regn eller sterk vind. Det blir fort bli turbulens i fjellene, og instrumentene liker ikke regn, sier Okkerman. Teamet flyr to oppdrag per dag, hver på cirka 2,5 time, med en om lag halvannen times pause imellom. Helikopteret bruker cirka 900 liter drivstoff daglig. På parkeringsplassen ved Tusten skiheiser står en lastebil lastet med fuel nok til 16 dagers arbeid.

Åpne resultater
Alle data blir etter hvert åpent tilgjengelige i en kartdatabase på NGUs nettsider.
NGU utfører målingene i samarbeid med lokalbefolkningen. Bestemte verneområder eller naturreservat blir ikke berørt av flyvningene.