Transport av byggeråstoffer og miljøfotavtrykk
NGU-RAPPORT
2018.025
Publikasjonstype
Utgivelsesår
2019
ISSN
0800-3416
Prosjektnr
268020
Summary
Med utgangspunkt i tallmateriale fra ressursregnskap utført til forskjellige tidsperioder for flere fylker og årlig mineralstatistikk er det beregnet hvor stort CO2 utslipp som genereres ved massetransport av byggeråstoffene sand, grus og pukk (knust berg).
Utslippet av CO2 har siden 2011 (mineralstatistikk) vært rimelig stabilt på 131.000 tonn årlig. Beregningen av utslippet for storbyene Oslo, Bergen og Trondheim (ressursregnskap) tyder på at utviklingen går i feil retning med økende utslipp som kan relateres til økt forbruk på grunn av befolkningsveksten. Å oppnå en reduksjon i klimautslipp av CO2, parallelt med en
befolkningsvekst og en situasjon der byggeråstoffene må hentes lengre unna, vil bli en utfordring.
Utslippet av CO2 har siden 2011 (mineralstatistikk) vært rimelig stabilt på 131.000 tonn årlig. Beregningen av utslippet for storbyene Oslo, Bergen og Trondheim (ressursregnskap) tyder på at utviklingen går i feil retning med økende utslipp som kan relateres til økt forbruk på grunn av befolkningsveksten. Å oppnå en reduksjon i klimautslipp av CO2, parallelt med en
befolkningsvekst og en situasjon der byggeråstoffene må hentes lengre unna, vil bli en utfordring.
Forfattere
Erichsen, Eyolf
Tilgjengelig
NGU-biblioteket
Prosjekt
Oppdatering av grus og pukk i Norge